Onze missie en onze visie
Onze missie (waar we voor staan) is het doorgronden en doorgeven van het door Masutatsu Oyama nagelaten Kyokushin Karate, met de door de KIKO (Kyokushin-kan International Karate-do Organization) doorontwikkelde technieken en vaardigheden.
Onze visie (waar we voor gaan) is Kyokushin-kan karate uitdragen aan iedereen die zich het Kyokushin-karate wenst eigen te maken en zo onze missie te verspreiden.
Het is ons doel om de leer van de stichter van Kyokushin, Sosai Masutatsu Oyama, te behouden, beschermen, vernieuwen en bevorderen.
Onder het "vernieuwen" verstaan wij het herintroduceren van elementen van Kyokushin training die hielpen Kyokushin te maken tot wat het is, maar die niet langer populair waren op het moment van Sosai’s dood.
Het bevorderen van Sosai’s nalatenschap betekent dat we de stijl toestaan zich te ontwikkelen op gebieden die hij tijdens Sosai’s leven misschien nog niet had bereikt, maar waarvan wij geloven dat hij die zou hebben gesteund.
Een aantal elementen waar wij ons in Nederland mee bezig houden:
Het nastreven en begrijpen van
- Kata en bunkai
- Ki energie training door Ikken
- Training in traditionele wapens van Japan (bo, jo, sai, tonfa)
- Verbeterde elementen van de toernooiregels met nadruk op eerlijkheid, eer en veiligheid terwijl de gevechten zo realistisch mogelijk worden gemaakt
- Verbeterde vormen en standen
- Manier en strikte naleving van het sempai/koohai systeem
- Eenwording met heel kyokushin door samenwerking
- Een striktere herdefiniëring van het gebruik van shihan, etc.
V. Haljer, 5th Dan, Renshi Shihan
Country representative / Branch Chief
Kyokushin Karate in de praktijk
'Kyoku' betekent het ultieme of uiterste en 'Shin' betekent de waarheid. 'Kara' betekent leeg/lege en 'te' betekent hand. Kyokushin is een full-contact karate stijl die met ijzeren discipline de juiste mentale houding kweekt. Het zwaarste gevecht is meesttijds met jezelf. Kyokushin staat voor nooit opgeven, respectvol met elkaar omgaan en met energie en zin de trainingen volgen om jezelf fysiek en mentaal verder te ontwikkelen en te merken dat je grenzen verder liggen dan je voor mogelijk hield toen je begon. Dat kan alleen door een langzame, gedegen opbouw.
Voor kleine kinderen is er geen sprake van keiharde trainingen en full-contact, dan is het meer op speelse wijze sparren, conditietraining, kata's lopen, kihon (technieken) en een beetje discipline. Op 15 en 16 jarige leeftijd begint het onderscheid tussen Kyokushin karate en andere stijlen echt groter te worden. Er word wel geraakt, maar niet voluit en bescherming is verplicht. Op deze leeftijd is het belangrijk dat ze hun technieken gecontroleerd uitvoeren, zeker tijdens een gevecht. Het mag best hard maar wel technisch.
Pas bij jonge volwassenen komt het unieke karakter van Kyokushin karate echt goed tot zijn recht: full-contact karate waarbij discipline en respect hoog in het vaandel staan. Kyokushin gaat over zowel het opzoeken als het verleggen van je grenzen. Nog even doorgaan als het eigenlijk al niet meer gaat.
Kyokushin karataka’s verklaren veel te hebben aan de trainingen in hun dagelijkse leven. Vaak hebben ze het dan over praktische zaken als bewust leren ademhalen, maar ook zijn er goede karaktereigenschappen versterkt zoals doorzettingsvermogen en het vermogen om op momenten van stress rustig te blijven en overzicht te houden. Het fysiek goed in je vel zitten is een prettige bijkomstigheid en als het erop aankomt, kun je jezelf goed verdedigen, liefst verbaal, maar indien nodig ook met gepaste en gecontroleerde kracht, hoewel Kyokushin karataka’s waarschijnlijk minder vaak in zo’n situatie terecht zullen komen. Kortom, Kyokushin, het zoeken naar de uiterste waarheid, is goed voor lichaam en geest en is daarnaast heerlijk om te doen.
Voor kleine kinderen is er geen sprake van keiharde trainingen en full-contact, dan is het meer op speelse wijze sparren, conditietraining, kata's lopen, kihon (technieken) en een beetje discipline. Op 15 en 16 jarige leeftijd begint het onderscheid tussen Kyokushin karate en andere stijlen echt groter te worden. Er word wel geraakt, maar niet voluit en bescherming is verplicht. Op deze leeftijd is het belangrijk dat ze hun technieken gecontroleerd uitvoeren, zeker tijdens een gevecht. Het mag best hard maar wel technisch.
Pas bij jonge volwassenen komt het unieke karakter van Kyokushin karate echt goed tot zijn recht: full-contact karate waarbij discipline en respect hoog in het vaandel staan. Kyokushin gaat over zowel het opzoeken als het verleggen van je grenzen. Nog even doorgaan als het eigenlijk al niet meer gaat.
Kyokushin karataka’s verklaren veel te hebben aan de trainingen in hun dagelijkse leven. Vaak hebben ze het dan over praktische zaken als bewust leren ademhalen, maar ook zijn er goede karaktereigenschappen versterkt zoals doorzettingsvermogen en het vermogen om op momenten van stress rustig te blijven en overzicht te houden. Het fysiek goed in je vel zitten is een prettige bijkomstigheid en als het erop aankomt, kun je jezelf goed verdedigen, liefst verbaal, maar indien nodig ook met gepaste en gecontroleerde kracht, hoewel Kyokushin karataka’s waarschijnlijk minder vaak in zo’n situatie terecht zullen komen. Kortom, Kyokushin, het zoeken naar de uiterste waarheid, is goed voor lichaam en geest en is daarnaast heerlijk om te doen.
Geschiedenis van Kyokushin-kan
In de tien jaar na de dood van Mas Oyama, werd de 12
miljoen leden tellende International Karate Organization, die hij opbouwde
meerdere keren opgesplitst in een aantal kleinere organisaties. In 2002,
splitste Hatsuo Royama, een van Mas Oyama's eerste studenten van het Oyama Dojo
tijdperk , samen met veel van zijn vrienden en volgelingen, zich af van de
toenmalige grootste groep Sosai volgelingen, de KyokushinKAIKAN , en creëerde
een nieuwe organisatie genaamd Kyokushin-kan.
Hatsuo Royama had gedurende bijna een decennium geworsteld om de jonge leider (15 jaar jonger dan hijzelf) van de Kyokushinkaikan te ondersteunen, maar uiteindelijk werd hij gedwongen het feit te accepteren dat die organisatie niet langer geleid werd in een richting die zijn leraar, Mas Oyama zou hebben geaccepteerd. De voormalige karate legende, Mas Oyama, zei keer op keer dat het belangrijkste element van Kyokushin karate de Budo-geest was. De Budo-geest omvat elementen zoals correct gedrag, beleefdheid, de geest van Osu en waardering, natuurlijk aangevuld met moed. In 2002, besefte Hatsuo Royama dat dit uiterst belangrijke element van Mas Oyama's organisatie door diens opvolger was vervangen door een honger naar geld en dat de "budo-geest " grotendeels was vervangen door de "ondernemingsgeest ". Menselijke relaties, vriendschappen en sempai - kohai (senior - junior) relaties, welke Mas Oyama had bevonden als allerbelangrijkste, werden verwaarloosd in de naam van geld en een verlangen naar macht .
Daarnaast kwam Royama tot de conclusie dat Kyokushin moed eveneens leed onder de nieuwe leiding . Tijdens Mas Oyama's leven was er bij het publiek geen twijfel over het feit dat Kyokushin 's werelds sterkste karate was. Royama en anderen wisten dat de reden dat het zo gebleven was veroorzaakt werd door het feit dat Mas Oyama focuste op de werkelijke toepassingen van karatetechnieken.
Kyokushin toernooi gevechtsstijl is een prachtige gelegenheid voor het ontwikkelen van de "winnen ten koste van alles" vechtlust van de karateka, maar het blijft ver verwijderd van het echte op leven en dood strijden in zelfverdediging. Slagen op het hoofd, bijvoorbeeld , werden verwijderd uit Kyokushin in de naam van de popularisering van karate. De reden dat Kyokushin vechters uitgroeiden tot de sterkste onder Mas Oyama 's leer, was dat ze opgeleid werden voor real-life toepassingen en toen vochten in de minder gevaarlijke vergelijking toernooi - achtige omgeving . In 2002, echter, realiseerde o.a. Shihan Royama zich dat de nieuwe leiding van Mas Oyama's organisatie Mas Oyama's nadruk op real-world karate had verlaten en in plaats daarvan de verlaagde toernooi-normen aanhield als allerbelangrijkst. Immers, dat was wat geld en roem genereerde.
Het resultaat was dat Hatsuo Royama samen met ouderen, wijzere instructeurs van Kyokushin-karate, zoals Shihan Tsuyoshi Hiroshige, die het record heeft de meeste Japanse en wereldkampioenen te hebben getraind, beseften dat onder het heersende Kyokushin leiderschap, Kyokushin haar scherpte verloor. 10 jaar na de dood van Mas Oyama's was Kyokushin niet meer 's werelds sterkste karate.
Shihan Royama en Shihan Hiroshige en vele volgelingen braken met het grootste restant van de Mas Oyama 's organisatie, de KyokushinKAIKAN, en stichtte de rivaliserende Kyokushin-kan met de bedoeling terug te keren naar het hoge niveau van Kyokushin Karate ten tijde van Mas Oyama. Ze besloten om dit te doen door ervoor te zorgen dat de budo geest van correct gedrag, beleefdheid, de geest van Osu, de geest van vriendschap, het sempai-kohai systeem, en goede wil in de richting van de mens zou van primair belang blijven, terwijl tegelijkertijd verfrissend Mas Oyama 's vroege visie op real-world karate toepassing voordat het werd besmet door de monetaire verleiding van toernooi vechten voor financieel gewin .
Een van de eerste stappen van Hatsuo Royama bij het vormen van Kyokushin-kan was het herstel van Mas Oyama 's Kyokushin Shogakukai stichting zoals voorgeschreven in Mas Oyama 's testament op het tijdstip van zijn overlijden. Mas Oyama had deze non-profit stichting in Japan vele jaren eerder gesticht, met de missie om lichamen te versterken, geesten en zielen van de Japanse jongeren , terwijl op hetzelfde moment het bevorderen van idealen die de mogelijkheden voor de wereldvrede zou toenemen. Het doel van de oprichting van deze organisatie als een door de overheid erkende non-profit stichting was om dat geld te waarborgen en de honger naar geld zou nooit de ultieme waarheid en verheven idealen van de Kyokushin Way kleineren . Op het moment van zijn dood , Mas Oyama gewild dat zijn volgelingen moeten herstellen van de stichting die hij had gemaakt , en de mislukking op de zijkant van de KyokushinKAIKAN jonge leiderschap om dat doel te bereiken was geworden nog een andere reden waarom Royama en anderen voelden gedwongen om weg te breken en volgen een pad dat hun leraar , Mas Oyama , zou hebben gevierd . Dit punt wordt ondersteund door het feit dat van de overgebleven bestuursleden van Mas Oyama 's Kyokushin Shogakukai Foundation - een raad bestaande uit vertrouwde adviseurs van Mas Oyama tijdens zijn leven - de meeste van hen hebben hun posities in het bestuur verondersteld en ondersteunen Royama 's Kyokushin - Khan.
Hatsuo Royama had gedurende bijna een decennium geworsteld om de jonge leider (15 jaar jonger dan hijzelf) van de Kyokushinkaikan te ondersteunen, maar uiteindelijk werd hij gedwongen het feit te accepteren dat die organisatie niet langer geleid werd in een richting die zijn leraar, Mas Oyama zou hebben geaccepteerd. De voormalige karate legende, Mas Oyama, zei keer op keer dat het belangrijkste element van Kyokushin karate de Budo-geest was. De Budo-geest omvat elementen zoals correct gedrag, beleefdheid, de geest van Osu en waardering, natuurlijk aangevuld met moed. In 2002, besefte Hatsuo Royama dat dit uiterst belangrijke element van Mas Oyama's organisatie door diens opvolger was vervangen door een honger naar geld en dat de "budo-geest " grotendeels was vervangen door de "ondernemingsgeest ". Menselijke relaties, vriendschappen en sempai - kohai (senior - junior) relaties, welke Mas Oyama had bevonden als allerbelangrijkste, werden verwaarloosd in de naam van geld en een verlangen naar macht .
Daarnaast kwam Royama tot de conclusie dat Kyokushin moed eveneens leed onder de nieuwe leiding . Tijdens Mas Oyama's leven was er bij het publiek geen twijfel over het feit dat Kyokushin 's werelds sterkste karate was. Royama en anderen wisten dat de reden dat het zo gebleven was veroorzaakt werd door het feit dat Mas Oyama focuste op de werkelijke toepassingen van karatetechnieken.
Kyokushin toernooi gevechtsstijl is een prachtige gelegenheid voor het ontwikkelen van de "winnen ten koste van alles" vechtlust van de karateka, maar het blijft ver verwijderd van het echte op leven en dood strijden in zelfverdediging. Slagen op het hoofd, bijvoorbeeld , werden verwijderd uit Kyokushin in de naam van de popularisering van karate. De reden dat Kyokushin vechters uitgroeiden tot de sterkste onder Mas Oyama 's leer, was dat ze opgeleid werden voor real-life toepassingen en toen vochten in de minder gevaarlijke vergelijking toernooi - achtige omgeving . In 2002, echter, realiseerde o.a. Shihan Royama zich dat de nieuwe leiding van Mas Oyama's organisatie Mas Oyama's nadruk op real-world karate had verlaten en in plaats daarvan de verlaagde toernooi-normen aanhield als allerbelangrijkst. Immers, dat was wat geld en roem genereerde.
Het resultaat was dat Hatsuo Royama samen met ouderen, wijzere instructeurs van Kyokushin-karate, zoals Shihan Tsuyoshi Hiroshige, die het record heeft de meeste Japanse en wereldkampioenen te hebben getraind, beseften dat onder het heersende Kyokushin leiderschap, Kyokushin haar scherpte verloor. 10 jaar na de dood van Mas Oyama's was Kyokushin niet meer 's werelds sterkste karate.
Shihan Royama en Shihan Hiroshige en vele volgelingen braken met het grootste restant van de Mas Oyama 's organisatie, de KyokushinKAIKAN, en stichtte de rivaliserende Kyokushin-kan met de bedoeling terug te keren naar het hoge niveau van Kyokushin Karate ten tijde van Mas Oyama. Ze besloten om dit te doen door ervoor te zorgen dat de budo geest van correct gedrag, beleefdheid, de geest van Osu, de geest van vriendschap, het sempai-kohai systeem, en goede wil in de richting van de mens zou van primair belang blijven, terwijl tegelijkertijd verfrissend Mas Oyama 's vroege visie op real-world karate toepassing voordat het werd besmet door de monetaire verleiding van toernooi vechten voor financieel gewin .
Een van de eerste stappen van Hatsuo Royama bij het vormen van Kyokushin-kan was het herstel van Mas Oyama 's Kyokushin Shogakukai stichting zoals voorgeschreven in Mas Oyama 's testament op het tijdstip van zijn overlijden. Mas Oyama had deze non-profit stichting in Japan vele jaren eerder gesticht, met de missie om lichamen te versterken, geesten en zielen van de Japanse jongeren , terwijl op hetzelfde moment het bevorderen van idealen die de mogelijkheden voor de wereldvrede zou toenemen. Het doel van de oprichting van deze organisatie als een door de overheid erkende non-profit stichting was om dat geld te waarborgen en de honger naar geld zou nooit de ultieme waarheid en verheven idealen van de Kyokushin Way kleineren . Op het moment van zijn dood , Mas Oyama gewild dat zijn volgelingen moeten herstellen van de stichting die hij had gemaakt , en de mislukking op de zijkant van de KyokushinKAIKAN jonge leiderschap om dat doel te bereiken was geworden nog een andere reden waarom Royama en anderen voelden gedwongen om weg te breken en volgen een pad dat hun leraar , Mas Oyama , zou hebben gevierd . Dit punt wordt ondersteund door het feit dat van de overgebleven bestuursleden van Mas Oyama 's Kyokushin Shogakukai Foundation - een raad bestaande uit vertrouwde adviseurs van Mas Oyama tijdens zijn leven - de meeste van hen hebben hun posities in het bestuur verondersteld en ondersteunen Royama 's Kyokushin - Khan.
KankuHet symbool van kyokushin karate is kanku, dat de oneindigheid aangeeft. Het teken komt uit de kanku kata, waarbij de handen het uitspansel (hemelgewelf) omvatten, de vingers de uiteinden daarvan aangeven en de polsen (bredere gedeelten) de kracht voorstellen. In het midden is de doorkijk naar de oneindigheid. Kanku is omringd door een cirkel die de nooit eindigende actie aangeeft.
|